Jump to content

Καλώς ήλθατε στο ComicStreet

Γίνετε μέλη της κοινότητας. Η εγγραφή είναι γρήγορη και εύκολη.

Τσιγγάνικη Ορχήστρα (Γιάννης Καλαϊτζής)


 Share

Recommended Posts

Εξώφυλλο.png

 

Η Τσιγγάνικη Ορχήστρα δανείστηκε τον τίτλο της από μια σκηνή της ταινίας Άνθρωπος από Μάρμαρο (1977) του Πολωνού Andrzej Wajda και έκανε την εμφάνισή της στο τεύχος 7 της Βαβέλ, τον Σεπτέμβριο του 1981. Ήταν το πρώτο κόμικ του Γιάννη Καλαϊτζή κι ας γυρνοβολούσε στα λημέρια της γελοιογραφίας από την δεκαετία του 1960. Δεν ολοκληρώθηκε ποτέ στις σελίδες του θρυλικού περιοδικού, αλλά εκδόθηκε το 1984 ως αυτόνομο άλμπουμ, από τις εκδόσεις Πολύτυπο. Ίσως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και σαν ιστορία, καθότι στην τελευταία σελίδα αναγράφεται (με την χαρακτηριστική γραφή του Καλαϊτζή) «Τέλος στο πρώτο βιβλίο». Αν είχε υπήρχε στο μυαλό του δημιουργού κάποια συνέχεια, έστω και ασχημάτιστη, μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ.

 

Το στόρι είναι απλό. Ο Κώστας είναι σκιτσογράφος σε μια εφημερίδα. Κι εκεί που ξεφυλλίζει το αρχείο αναζητώντας έμπνευση (ή ίσως και να λουφάρει), μπαίνει η Έφη που ψάχνει τον αρχισυντάκτη. Μέσα σε λίγα καρέ, κανονίζεται το πρώτο ραντεβού. Έτσι, το ζευγαράκι μας «ξεναγεί» στην Αθήνα της Μεταπολίτευσης, μια πολύβουη τσιμεντούπολη γεμάτη σιωπηλούς τουρίστες, αφηνιασμένους ταξιτζήδες, πανταχού παρούσες διμοιρίες των ΜΑΤ και ιπτάμενους μπουζουξήδες.

 

01_sel05.png 06_sel27.png 09_sel32.png

 

Η Τσιγγάνικη Ορχήστρα θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα ελληνικά κόμικς. Αν το πάρει κανείς από ιστορικής άποψης, ξεκίνησε στο σημαντικότερο ελληνικό έντυπο του χώρου, την περίοδο που η εγχώρια σκηνή έπαιρνε την πρώιμη μορφή της (παρότι κόμικς υπήρχαν από τον Μεσοπόλεμο) και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι ήταν το πιο άρτια σχεδιασμένο ελληνικό κόμικ που είχε κυκλοφορήσει έως τότε. Όμως η σπουδαιότητά του δεν έγκειται μόνο στην χρονική συγκυρία, ούτε «ήταν καλό για την εποχή του». Η κινηματογραφική αφήγηση ήταν και παραμένει απαιτητική. Τα καρέ είναι πολυπρόσωπα, σφύζουν από ζωή και βρίθουν λεπτομερειών, από μισοκρυμμένα πολιτικά συνθήματα σε πανό μέχρι ευθείες αναφορές στις επιρροές του Καλαϊτζή. Οι οποίες επιρροές αντανακλώνται άμεσα στο σχέδιο με τις κοφτές γραμμές και τις γλυκές καμπύλες, αλλά και στην υποδειγματική χρήση της αντίθεσης του άσπρου και του μαύρου.

 

Σίγουρα, η πλοκή δεν είναι πρωτότυπη. Όμως το διάχυτο χιούμορ, τόσο λεκτικό όσο και οπτικό (παροπλισμένο σε μεγάλο βαθμό από τους σύγχρονους Έλληνες δημιουργούς), συμπληρώνει τα «κενά». Και βέβαια, ο Καλαϊτζής μας αφήνει ένα ντοκουμέντο, μια πολυεπίπεδη ματιά στα μικρά και μεγάλα γεγονότα της εποχής. Ωστόσο, ο σχολιασμός της τότε κοινωνίας, που πιθανολογώ ότι ήταν και ο βασικός σκοπός του, γίνεται με τρόπο διακριτικό, χωρίς κούνημα του δαχτύλου. Και μπορεί όλα όσα δείχνει ή υπονοεί ο Καλαϊτζής, να μην είναι εύκολα αντιληπτά από έναν αναγνώστη του σήμερα, αποτελεί όμως κι αυτό ένα μέρος της γοητείας της Τσιγγάνικης Ορχήστρας.

 

επίλογος.jpg

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...