Jump to content

Καλώς ήλθατε στο ComicStreet

Γίνετε μέλη της κοινότητας. Η εγγραφή είναι γρήγορη και εύκολη.

Paracuellos (Carlos Giménez)


geo_trou
 Share

Recommended Posts

1.jpg

 

Απρίλιος 1939. Οι δυνάμεις του Στρατηγού Φράνκο έχουν επικρατήσει και η Ισπανία σκεπάζεται πλέον ολόκληρη από την σκιά της δικτατορίας, η οποία θα κρατήσει έως το 1975. Τα ορφανά παιδιά, αυτά με άρρωστους ή φυλακισμένους γονείς, με άλλα λόγια τα παιδιά των ηττημένων στεγάζονται ήδη από το 1936 σε ειδικά σπίτια της Κοινωνικής Πρόνοιας (Auxilio Social στα ισπανικά). Σε αυτά τα σπίτια, ένα από τα κριτήρια εισαγωγής των μαθητών/τριών είναι και η «ηθική» των γονέων, με άλλα λόγια η ιδεολογία τους.

 

Ο τίτλος του κόμικ προέρχεται από το Paracuellos de Jarama, μια πόλη κοντά στην Μαδρίτη, όπου λειτουργούσε ένα από τα μεγαλύτερα ορφανοτροφεία του Auxilio Social. Η επιλογή της πόλης αυτής από το καθεστώς του Φράνκο, μόνο τυχαία δεν ήταν, καθώς εκεί είχαν πραγματοποιηθεί μαζικές εκτελέσεις χιλιάδων στρατιωτών και πολιτών φιλικά διακείμενων στην εθνικιστική παράταξη.

 

2.jpg3.jpg

 

Ο Carlos Giménez, μια σπουδαία μορφή των ισπανικών κόμικς, μεγάλωσε στις «αγκάλες» του Auxilio Social. Πρωτομπήκε σε ένα από αυτά τα σπίτια το 1947, σε ηλικία έξι ετών, και για τα επόμενα οχτώ χρόνια μεταφερόταν από το ένα στο άλλο. Η πορεία του στα κόμικς ξεκίνησε το 1958 και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ΄70 είχε γίνει αρκετά γνωστός. Τότε, άρχισε να σχεδιάζει ένα κόμικ για τα χρόνια του στα σπίτια του Auxilio Social και μάλιστα είχε το θάρρος (τα cojones αν θέλετε) να το δώσει σε μια εκδοτική. Προφανώς, τα όσα φρικτά περιέχονται στις σελίδες του, δεν μπορούσαν να τυπωθούν. Με τον θάνατο του Φράνκο, ωστόσο, το Paracuellos άρχισε να δημοσιεύεται στο περιοδικό Muchas Gracias. Συνεχίστηκε ως το 2003 και έχει συγκεντρωθεί σε έξι άλμπουμ. Το 2016 η EuroComics της IDW έβγαλε τα δύο πρώτα, σε έναν φροντισμένο, χαρτόδετο τόμο, με πολλά ενδιαφέροντα κείμενα και φωτογραφίες.

 

4.jpg

 

Το σχέδιο του Giménez θυμίζει έντονα αυτό του Gotlib (ο οποίος μάλιστα έφερε το Paracuellos στο Fluide Glacial, παρότι όχι χιουμοριστικό κόμικ). Είναι λεπτομερές και εξαιρετικά εκφραστικό. Οι φιγούρες των αγοριών, ταλαιπωρημένα από τις κακουχίες, μοιάζουν με ενηλίκων καταδίκων, αλλά τα μεγάλα μάτια τους, άλλοτε γεμάτα φόβο, άλλοτε πλημμυρισμένα με ελπίδα (και πολλές φορές φυσικά σκανταλιάρικα) θυμίζουν στον αναγνώστη πως ήταν παιδιά πριν καν πλησιάσουν την εφηβεία. Τα στελέχη των σπιτιών, μέλη της Καθολικής Εκκλησίας και του FET y de las JONS, παρουσιάζονται ως γκροτέσκες μορφές, σε ορισμένα σημεία σχεδόν σαν δαίμονες της κόλασης.

 

5.jpg

 

Δεν θα μπορούσε να γίνει κι αλλιώς, καθώς τα όσα περιγράφει ο Giménez, είναι σχεδόν αδύνατον να τα χωνέψει κανείς. Η πείνα, η δίψα, οι βάναυσες τιμωρίες, η κατήχηση και η προπαγάνδα ήταν τα μόνα που είχε να προσφέρει το καθεστώς στους παρίες της κοινωνίες, που ωστόσο χαρακτήριζε «ανθρώπους του αύριο». Ιδιαίτερη έκπληξη προκαλεί το πώς ορισμένα παιδιά, μεγαλωμένα σε αυτό το δίχως αγάπη περιβάλλον, αφομοίωναν την βία στα παιχνίδια τους και την καθιστούσαν ένα όπλο για την «επιβίωσή» τους. Βέβαια, παρηγοριά έβρισκαν και αλλού, κυρίως στο ποδόσφαιρο και τα κόμικς.

 

Διαβάστε το. Ίσως να μην είναι σε όλη του την έκταση το ίδιο δυνατό, αλλά είναι ένα εξαιρετικό αυτοβιογραφικό κόμικ.

  • Like 8
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...